Caracterization of the process of forming strategic alliances

Authors

  • Luciano Mattana UNIFRA
  • Greice de Bem Noro UNIFRA
  • Rolando Juan Soliz Estrada UFSM

DOI:

https://doi.org/10.18568/1980-4865.32181-198

Keywords:

Alianças Estratégicas, Caracterização, Vantagem Competitiva

Abstract

The union between companies has represented an increase in their competitive capabilities. The strategic alliances have been shown as alternatives for the adequacy of the conduct and organizational framework of the companies toward the market and the world economic juncture. Nevertheless, researches demonstrate that a good number of enterprises of this nature fail. In this sense, this study aimed at characterizing the formation and sustentation of a strategic alliance which has already been formed for 26 years and, thus, verifying the main foundations which are responsible for the maintenance of the union health. The unity of analysis was the alliance between companies as FEMSA and CVI Indústria de Refrigerantes Ltda. Through the method of case study, using the qualitative technique with the aim of describing the case in study, four managers and one collaborator, all of them linked to the alliance, were interviewed. The research allowed establishing that the main foundations of sustaining the alliance in study are in the individual abilities of the partnerships, in the synergy among individual strategies and in the feeling of mutual confidence which exists. Moreover, it was found out that, in the moments of crisis, the major factor responsible for the maintenance of the business is the determination of the upper management on keeping a climate of enthusiasm between the participants of the strategic alliance.

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Author Biographies

Luciano Mattana, UNIFRA

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2007). Atualmente é professor do Centro Universitário Franciscano e Coordenador do curso de Publicidade e Propaganda. Tem experiência na área de Comunicação de Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: Comunicação Integrada de Marketing, Merchandising e Produção Audiovisual.

Greice de Bem Noro, UNIFRA

Possui graduação em Administração de empresas pela Universidade Federal de Santa Maria (2003) e mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (2006). Atualmente é professora e Coordenadora de Estágio Supervisionado do Curso de Administração do Centro Universitário Franciscano. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão de Projetos, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão, estratégia, logística, empresas familiares e administração.

Rolando Juan Soliz Estrada, UFSM

Possui Graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Maria (1977), Graduação em Economia pela Universidade Federal de Santa Maria (1975), Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (1979), Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e Pós-Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo - USP (2006). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Gestão Estratégica, atuando como docente e consultor de empresas nas seguintes áreas: Visão de Futuro, Planejamento Estratégico Organizacional, Planejamento Estratégico Pessoal, Controle Estratégico, Implementação de Estratégias, Engenharia Econômica e Alternativas de Investimento.

Published

2009-03-05

How to Cite

Mattana, L., Noro, G. de B., & Estrada, R. J. S. (2009). Caracterization of the process of forming strategic alliances. Internext - International Business and Management Review, 3(2), 181–198. https://doi.org/10.18568/1980-4865.32181-198

Issue

Section

Article