A research agenda proposal on the influence of ApexBrasil on export, internationalisation and foreign trade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18568/internext.v17i3.663

Keywords:

Apex-Brazil. Internationalization. Foreign Trade. Export. Research Agenda.

Abstract

Objective: The present technical report aimed at presenting a research agenda regarding the influence of the Brazilian Trade and Investment Promotion Agency (ApexBrasil) on academic research about export, internationalisation, and foreign trade for academia, policymakers, practitioners, and other stakeholders. Method: We pursued a case study approach divided in a two-stage process. Firstly, we systematically reviewed 35 articles related to ApexBrasil’s influence on scientific research. Secondly, we analysed official documents and conferences, besides consulting a panel of specialists from ApexBrasil, in order to propose the research agenda. Main Results: Firstly, the results suggested that the knowledge about ApexBrasil’s influence on scientific research is scattered in different journals, researchers, and themes; furthermore, many studies do not have an impact on the international academy. Secondly, based on the data analysed, we propose a research agenda that might narrow the gap between ApexBrasil, academia, and other stakeholders. Relevance / Originality: The findings suggest unique insights about how and to what extent ApexBrasil’s influence is reported by scientific research and show which themes for future investigations are aligned with the agency’s interests, as well as the interests of its stakeholders in a scenario affected by the COVID-19 pandemic. Theoretical / Methodological Contributions: Our main contributions consist in a research agenda proposal based on theoretical and practical perspectives developed as a technical report. By doing so, we seek to raise awareness of academia, practitioners, and policymakers about ApexBrasil’s influence and potential relevance for international business studies, whilst pointing out important research gaps in the literature and potential new research avenues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Florêncio da Costa Jr, Universidade Potiguar – UnP Anima

Escola de Ciências Sociais Aplicadas, Educação, Artes e Humanidades - HECSA

Joyce Mariella Medeiros Cavalcanti, Universidade Potiguar – UnP Anima

Escola de Ciências Sociais Aplicadas, Educação, Artes e Humanidades - HECSA

Leandro Trigueiro Fernandes, Universidade Potiguar – UnP Anima

Escola de Ciências Sociais Aplicadas, Educação, Artes e Humanidades - HECSA

Afrânio Galdino de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Programa de Pós-Graduação em Administração

References

Agwu, U. J. & Bessant, J. (2021). Modelos de negócios sustentáveis: uma revisão sistemática de abordagens e desafios na manufatura. Revista De Administração Contemporânea, 25(3), 1-18. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2021200202.en

Alberton, A., & Silva, A. B. (2018). Como escrever um bom caso para ensino? Reflexões sobre o método. Revista de Administração Contemporânea, 22(5), 745-761. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2018180212

Alcaraz, J., & Zamilpa, J. (2017). Latin American governments in the promotion of outward FDI. Transnational Corporations, 24(2), 91-108. https://doi.org/10.18356/d6db0eab-en

ApexBrasil (2018). Relatório integrado de gestão. 2018. Retrieved from: https://portal.apexbrasil.com.br/wp-content/uploads/2019/05/relatorio-integrado-de-gestao-2018-da-apex-brasil.pdf

ApexBrasil (2020a). ApexBrasil lança chamada para artigos sobre transformação digital em negócios internacionais. Retrieved from: https://plataforma9.com/publicacoes/apex-brasil-lanca-chamada-para-artigos-sobre-transformacao-digital-em-negocios-internacionais

ApexBrasil (2020b). ApexBrasil lança e-book e dá primeiro passo na produção de conhecimento sobre negócios internacionais. Retrieved from: https://portal.apexbrasil.com.br/noticia/apex-brasil-lanca-e-book-e-da-primeiro-passo-na-producao-de-conhecimento-sobre-negocios-internacionais-2/

ApexBrasil (2020c). ApexBrasil realiza Simpósio de Negócios Internacionais. Retrieved from: https://portal.apexbrasil.com.br/noticia/apex-brasil-realiza-simposio-de-negocios-internacionais/

ApexBrasil (2020d). ApexBrasil: relatório de gestão. Retrieved from: https://click.apexbrasil.us/RelatorioGestao-2020

ApexBrasil (2020e). ApexBrasil: strategic report — 2020-2023. Retrieved from: https://portal.apexbrasil.com.br/transparencia/

ApexBrasil (2020f). Participe da nossa pesquisa: exportação mais segura para MPEs. Apex-Brasil: Relacionamento com Clientes. Brasília. Retrieved from: https://7bd46367464f42938043bc2d987cb33f.marketingusercontent.com/m/view/ksbtm2nID4axXFWV1kcnGEYLKu81G6E5szM4Im0UUfAx

Avelar, E. A., Boina, T. M., Ribeiro, L. M. P., & Santos, T. S. (2015). Análise dos artigos publicados nos principais periódicos brasileiros de contabilidade no século XXI. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 10(3), 63-79. https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v10i3.13362

Ban, A. (2015). Brazilian books for export. Publishing Research Quarterly, 31(4), 282-297. https://doi.org/10.1007/s12109-015-9428-1

Bianchi, C. G., & Figueiredo, J. C. B. (2017). Construção de políticas para melhoria do processo de internacionalização da arquitetura no Brasil: caso Apex-Brasil. Revista de Políticas Públicas, 21(1), 177-198. https://doi.org/10.18764/2178-2865.v21n1p177-197

Bonfim, M. P., Padovani, F., & Duque, A. P. O. (2015). O impacto do câmbio nas ações das empresas brasileiras internacionalizadas. Pensar Contábil, 17(62), 14-23. Retrieved from http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-06/index.php/pensarcontabil/article/view/2528

Braga, J. B. F. (2006). Promoção das exportações no Brasil: limites de atuação. Universitas: Relações Internacionais, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.5102/uri.v4i1.278

Brasil. Ministério da Economia (2020). SECINT e SEPEC. Retrieved from: http://www.mdic.gov.br/comercio-exterior/estatisticas-de-comercio-exterior

Calixto, C. V., Garrido, I. L., Vasconcellos, S. L., & Monticelli, J. M. (2013). Estratégias de internacionalização das empresas calçadistas: análise sob a perspectiva da indústria, capacidades organizacionais e instituições. Revista Alcance, 20(4), 513-532. https://doi.org/10.14210/alcance.v20n4.p513-532

Camozzi, F., Sacomano Neto, M., & Camargo, S. H. C. R. V. (2014). Estudo exploratório sobre os ganhos e dificuldades coletivas à exportação das empresas metal-mecânicas do arranjo produtivo local do álcool. Organizações Rurais & Agroindustriais, 16(3), 388-403. https://doi.org/10.22004/ag.econ.262743

Cardoso, D. (2016). Network governance and the making of Brazil's foreign policy towards China in the 21st century. Contexto Internacional, 38(1), 277-312. https://doi.org/10.1590/S0102-8529.2016380100008

Carneiro-da-Cunha, J. A., Santos, M. G., Souza, L. J., Alssabak, N. A. M., & Macau, F. R. (2015). The history of an Islamic entrepreneurship: achieving exporting-network leadership through religious legitimacy. International Journal of Business and Globalisation, 15(3), 272-293. https://doi.org/10.1504/IJBG.2015.071921

Carpes, A. M., Scherer, F. L., & Beuron, T. (2012). The role of export consortium in the acquisition and the impact of innovation on export performance of companies. Espacios, 33(11), 2. Retrieved from: https://www.revistaespacios.com/a12v33n11/12331102.html

Carpes, A. M., Scherer, F. L., Beuron, T. A., & Kneipp, J. M. (2012a). Eficiência e eficácia dos consórcios de exportação brasileiros. Revista Pretexto, 13(3), 28-43. Retrieved from: http://www.spell.org.br/documentos/ver/8589/eficiencia-e-eficacia-dos-consorcios-de-exportacao-brasileiros/i/pt-br

Carpes, A. M., Scherer, F. L., Beuron, T. A., Santos, M. B., Borges, D. E., & Carvalho, B. M. (2012b). A atuação dos consórcios de exportação brasileiros em relação à cooperação, aquisição de inovações e performance exportadora. Revista de Administração da UFSM, 5(2), 321-335. https://doi.org/10.5902/198346596281

Carpes, A. M., Scherer, F. L., Carvalho, B. M., & Santos, M. B. D. (2013). Performance exportadora em MPEs: os consórcios de exportação como estratégia eficaz? Revista da Micro e Pequena Empresa, 7(1), 32-47. Retrieved from: http://www.spell.org.br/documentos/ver/10107/performance-exportadora-em-mpe---s--os-consorcios-de-exportacao-como-estrategia-eficaz-

Clarivate (2019). InCites Journal Citation Reports. Web of Science. Retrieved from: https://jcr.clarivate.com/

Coelho, D. B., Oliveira Junior, M. M. (2016). A internacionalização de empresas na agenda governamental contemporânea de desenvolvimento: reflexões críticas e analíticas para os negócios internacionais. Cadernos EBAPE.BR, 14(Special), 527-550.

Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2018). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5th ed.). Los Angeles: Sage.

Cruz, M., Bussolo, M., & Iacovone, l. (2018). Organizing knowledge to compete: Impacts of capacity building programs on firm organization. Journal of International Economics, 111, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.jinteco.2017.12.001

Dalmoro, M. & Wittmann, M. (2011). Processos de internacionalização em rede: cooperando para conquistar o mercado externo. Base – Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 8(3), 231-242. https://doi.org/10.4013/base.2011.83.03

Dornelas, B. F., & Carneiro, J. M. T. (2018). A multi-perspective examination of export promotion programs: the case of PEIEx by APEX-Brasil. Revista Ibero-Americana de Estratégia, 17(2), 50-61. https://doi.org/10.5585/riae.v17i2.2562

Egan, P. J. W. (2015). Crawling up the value chain: domestic institutions and non-traditional foreign direct investment in Brazil, 1990-2010. Brazilian Journal of Political Economy, 35(1), 156-174. https://doi.org/10.1590/0101-31572015v35n01a09

Engelman, R. & Fracasso, E. M. (2013). Contribuição das incubadoras tecnológicas na internacionalização das empresas incubadas. RAUSP Management Journal, 48(1), 165-178. https://doi.org/10.5700/rausp1080

Farias, C. V. S., & Tatsch, A. L. (2014). The Brazilian Wine Industry: a case study on geographical proximity and innovation dynamics. Revista de Economia e Sociologia Rural, 52(3), 515-532. https://doi.org/10.1590/S0103-20032014000300006

Farias, J. S., & Miranda, L. M. S. (2016). Ações coletivas para a promoção de exportações do setor apícola brasileiro: o caso da associação ABEMEL. Revista Economia & Gestão, 16(42), 116-137. https://doi.org/10.5752/p.1984-6606.2016v16n42p116

Fouad, S. H. L. & Gouvea, R. (2018). The U.S.–Brazil relationship opportunity: Business synergies for a dynamic global environment. Thunderbird International Business Review, 60(4), 497-510. https://doi.org/10.1002/tie.21961

International Trade Centre (ITC) (2009). Export Promotion and the WTO: a brief guide. Geneva: International Trade Centre (ITC).

Khauaja, D. M. R., & Hemzo, M. A. (2008). Marca Brasil: ficção ou realidade? Uma análise das iniciativas da ApexBrasil para a construção da marca Brasil. Internext: Revista Eletrônica de Negócios Internacionais, 2(1), 75-96. https://doi.org/10.18568/1980-4865.2175-96

Knoll, S., Padula, A. D., Barcellos, J. O. J., Pumi, G., Zhou, S., & Zhong, F. (2018). The role of distance on international commerce: the impact on Sino-Brazilian beef trade. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, 8(4), 693-711.

Kovacs, E. P., Oliveira, B. R. B., & Albuquerque, S. P. S. (2015). Motivações de expositores brasileiros e estrangeiros em eventos internacionais. Journal of Administrative Sciences, 21(2), 470-498. https://doi.org/10.5020/2318-0722.2015.v21n2p470

Leonidou, L. C., Palihawadana, D., & Theodosiou, M. (2011). National export-promotion programs as drivers of organizational resources and capabilities: effects on strategy, competitive advantage, and performance. Journal of International Marketing, 19(2), 1-29. https://doi.org/10.1509%2Fjimk.19.2.1

Lima, G. B. L. B., & Carvalho, D. T. (2013). Evolution of export consortia in Brazil (2002-2008): an exploratory study. REGE Revista de Gestão, 19(2), 183-200. https://doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2012.49877

Lourenção, M. T. A., & Giraldi, J. M. E. (2015). Processo de desenvolvimento e gestão de marcas setoriais: uma análise da marca Brazil Gems and Jewelry. Revista de Administração da Unimep, 13(3), 125-153. https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v13n3p125-153

Lourenção, M. T. A., Miyamaru, L., Giraldi, J. M. E., & Pádua, S. I. D. (2020). Development of sectoral brands with emphasis on structure and processes. Business Process Management Journal, 26(1), 24-58. https://doi.org/10.1108/BPMJ-09-2017-0254

Loviscek, V. (2021). Triple bottom line em direção a um quadro holístico para a sustentabilidade: uma revisão sistemática. Revista de Administração Contemporânea, 25(3), 1-11. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2021200017.en

Martins, H. C., & Mendes-da-Silva, W. (2020). A nova seção da revista de administração contemporânea: artigos-tutoriais. Revista de Administração Contemporânea, 24(3), 275-282. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2020200044

Monticelli, J. M., Calixto, C. V., Vasconcellos, S. L., & Garrido, I. L. (2017). The influence of formal institutions on the internationalization of companies in an emerging country. Review of Business Management, 19(65), 358-374. https://doi.org/10.7819/rbgn.v0i0.3040

Monticelli, J. M., Garrido, I. L., & Vasconcellos, S. L. (2017). Political perspectives of relationship networks to internationalization of firms in an emerging economy. Internext, 12(2), 74-89. https://doi.org/10.18568/1980-4865.12274-89

Monticelli, J. M., Garrido, I. L., & Vasconcellos, S. L. (2019). Coopetition in internationalization of wineries in Southern Brazil with the support of formal institutions. Brazilian Journal of Management, 12(4), 679-700. https://doi.org/10.5902/1983465923449

Motta, G. da S. (2017). Como escrever um bom artigo tecnológico? Revista de Administração Contemporânea, 21(5), 4-8. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2017170258

Palma, E. P., Gomes, C. M., Kneipp, J. M., & Rosa, L. A. B. (2014). Estratégias de negócios sustentáveis e desempenho exportador: uma análise em empresas do setor de gemas e joias. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 16(50), 25-42. https://doi.org/10.7819/rbgn.v16i50.1456

Repezza, A. P. (2013). Apex-Brasil: A study of internationalization. International Trade Center. Retrieved from: https://www.tradeforum.org/article/apex-brasil-a-study-of-internationalization/

Ribeiro, J., Figueiredo, A., & Forte, R. (2020). Export promotion programs: differences between advanced and emerging economies. Journal of East-West Business, 26(3), 213-234. https://doi.org/10.1080/10669868.2019.1704338

Root, F. R. (2008). Entry strategies for international markets (2nd ed). New York: Lexington Books.

Soares, E. & Ladeira, R. (2015). Pequenas e médias empresas brasileiras: proposição de um modelo comportamental evolutivo para a internacionalização de firmas de HPPC. Gestão & Regionalidade, 31(91), 152-169. https://doi.org/10.13037/gr.vol31n91.2926

Soma, N. Y., Alves, A. D., & Yanasse, H. H. (2016). O Qualis Periódicos e sua utilização nas avaliações. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 13(30), 45-61. https://doi.org/10.21713/2358-2332.2016.v13.1128

Teodoro, M. C. (2015). Oportunidades de negócio no estrangeiro: um estudo sobre o processo de internacionalização de PME fruticultoras. Revista Gestão & Tecnologia, 15(2), 90-112. https://doi.org/10.20397/2177-6652/2015.v15i2.747

Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

Van Aken, J. E. (2005). Management research as a design science: Articulating the research products of mode 2 knowledge production in management. British Journal of Management, 16(1), 19-36. https://doi.org/10.1111/j.1467-8551.2005.00437.x

Vasconcellos, S. L., Monticelli, J. M., Calixto, C. V., & Garrido, I. L. (2017). Prospecting theoretical approaches to understand internationalization of creative economy firms. Internext: Revista Eletrônica de Negócios Internacionais, 12(3), 77-92. https://doi.org/10.18568/1980-4865.12377-92

Wickert, C., Post, C., Doh, J. P., Prescott, J. E., & Prencipe, A. (2021). Management research that makes a difference: broadening the meaning of impact. Journal of Management Studies, 58(2), 297-320. https://doi.org/10.1111/joms.12666

Published

2022-09-23

How to Cite

da Costa Jr, J. F., Cavalcanti, J. M. M., Fernandes, L. T., & de Araújo, A. G. (2022). A research agenda proposal on the influence of ApexBrasil on export, internationalisation and foreign trade. Internext - International Business and Management Review, 17(3). https://doi.org/10.18568/internext.v17i3.663