The influence of soft power on the internationalization of Brazilian cultural products: Proposal for a framework

Authors

  • Alexandre Rabêlo Neto Neto Universidade Federal do Piauí – UFPI, Teresina, PI
  • José Milton de Sousa Filho Universidade Federal de Fortaleza – UNIFOR, Fortaleza, CE

DOI:

https://doi.org/10.18568/1980-4865.11137-48

Keywords:

Cultural product, Soft power, Internationalization

Abstract

Culture has become one of the fastest growing sectors in post-industrial economies. To know its function and to expand its performance as a factor of inflow in the economy will allow us to improve living conditions, favoring the better organization of productive processes and access to cultural goods. Internationalizing means considering different levels of relationship and business execution, from the buying and selling of products and services to investment in assets in other countries (direct investment and portfolio investment). Soft power is included in this discussion because of its potential to give a country an internationalization strategy with regard to cultural products. The main objective of the study is to analyze the influence of soft power as a moderating variable in the internationalization of Brazilian cultural products. The development of explanatory models on the internationalization of Brazilian cultural products has been little explored. The proposed framework presented here relates to the variables "made in", preference, and internationalization of Brazilian cultural product with the moderating variable of soft power, aiming to provide opportunities for further discussions on the subject, besides enabling its application for future studies.

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Author Biographies

Alexandre Rabêlo Neto Neto, Universidade Federal do Piauí – UFPI, Teresina, PI

Doutorando em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR, Mestre em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR, Especialista em Gestão Estratégica de Pessoas pelo Centro Unificado de Ensino de Teresina - CEUT, Graduado em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Professor da Universidade Federal do Piauí - UFPI (CAFS). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Planejamento Estratégico e Marketing, atuando principalmente nas áreas de comportamento do consumidor, empreendedorismo, estratégia para o mercado de música independente, Marketing cultural.

José Milton de Sousa Filho, Universidade Federal de Fortaleza – UNIFOR, Fortaleza, CE

Doutor em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (FGV-EAESP, 2013), com período de estágio no exterior (doutorado-sanduíche) na HEC Montréal, Canadá (2012). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE, 2008), e Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Ceará (UFC, 2005). Atuou como gestor e/ou consultor de diversas organizações privadas, públicas e do terceiro setor. No âmbito acadêmico, tem artigos publicados em congressos e periódicos nacionais e internacionais, e interesse de pesquisa nas áreas de Sustentabilidade, Estratégia e Empreendedorismo. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade de Fortaleza (UNIFOR), atuando no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA), e Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Estratégia e Sustentabilidade (NESS).

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Published

2016-05-17

How to Cite

Neto, A. R. N., & de Sousa Filho, J. M. (2016). The influence of soft power on the internationalization of Brazilian cultural products: Proposal for a framework. Internext - International Business and Management Review, 11(1), 37–48. https://doi.org/10.18568/1980-4865.11137-48