EXPORT INCENTIVE PROGRAMS: A STUDY ABOUT BRAZILIAN SME’S FROM SANTA CATARINA STATE

Authors

  • Izabel Regina de Souza Professor da Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Dinorá Eliete Floriani Professora na Universidade do Vale do Itajaí
  • Gisele Silveira Coelho Lopes Professor Universidade do Extremo Sul Catarinense, Conselho Universitário

DOI:

https://doi.org/10.18568/1980-4865.6199-124

Keywords:

Incentivos financeiros. Exportação. PMEs. Internacionalização.Financial. Incentives for export. SMEs. Internationalization.

Abstract

The reality of the Brazilian economy during the last decade has influenced many companies to get new markets to expand to other parameters of competition. The export incentive programs created by the government, is an example of this, and he has performed positively, strengthening the relationship of resources and capacity to develop sales strategies and relationships with the external market. With the use of financial incentive programs for export, companies can enjoy the competitiveness and advantages related to cost of goods or services, and thus help them achieve a satisfactory goal with the export activity. Careful to promote exports, the Brazilian government creates lines of financial incentives that can meet the needs of Brazilian companies. These floor plane are known as advances on exchange contracts (ACC), Advances on foreign exchange delivered (ACE), Program for Export – (Proex) among others. Santa Catarina has been active in the export process of the country, accounting for significant numbers for the trade balance. The target of this study is to understand the reactions of the business of Santa Catarina in the use of financial incentives for export. The research method adopted, as to the purposes of research, the research was exploratory and the means of investigation was a qualitative field research through interviews. The results showed that the reasons these companies entering in the international market, have been opening new markets, new business opportunities and increase the export volume. Financial incentives are most commonly used by companies to Advance on Export Contracts (ACC) and Advances on Foreign Exchange Delivered (ACE).

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Author Biographies

Izabel Regina de Souza, Professor da Universidade do Extremo Sul Catarinense

Professora no Curso Administração e Comércio Exterior na Universidade do Extremo Sul Catarinense. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Comércio Exterior, lecionando disciplinas diretamente ligado ao Comércio Exterior como: Negociações Internacionais, Sistemática da Exportação e Importação, Logística Internacional, entre outras.....

Dinorá Eliete Floriani, Professora na Universidade do Vale do Itajaí

possui graduação em Administração Com Habilitação Em Comércio Exterior pela Universidade do Vale do Itajaí (1997) , mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002) , doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2010) , doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2010) e aperfeicoamento em Direito Economia e Política da União Européia pela Universidade de Pádua (1998) . Atualmente é professor titular da Universidade do Vale do Itajaí. Tem experiência na área de Administração , com ênfase em Administração de Empresas. Atuando principalmente nos seguintes temas: Competências, desempenho, Grau de Internacionalização, PME.

Gisele Silveira Coelho Lopes, Professor Universidade do Extremo Sul Catarinense, Conselho Universitário

Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (2009). É professora do Curso de Administração da Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC e do Curso de Tecnologia em Design de Moda e Estilo do Serviço Nacional de Aprendizagem - Criciúma/SC. É consultora empresarial e atua nas seguintes áreas de: gestão da qualidade, gestão da produção, recursos humanos e gestão de mercados

Published

2012-01-31

How to Cite

de Souza, I. R., Eliete Floriani, D., & Silveira Coelho Lopes, G. (2012). EXPORT INCENTIVE PROGRAMS: A STUDY ABOUT BRAZILIAN SME’S FROM SANTA CATARINA STATE. Internext - International Business and Management Review, 6(1), 99–124. https://doi.org/10.18568/1980-4865.6199-124

Issue

Section

Article