CULTURAL DISTANCE AND ENTRY MODE CHOICE: A STUDY WITH BRAZILIANS MAJOR TRANSNATIONAL FIRMS

Authors

  • Livia Lopes Barakat Fundação Dom Cabral
  • Jase Ramsey University of Alabama
  • Patricia Vargas dos Santos Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Plinio Rafael Reis Monteiro Universidade FUMEC

DOI:

https://doi.org/10.18568/1980-4865.52167-193

Keywords:

INTERNACIONALIZAÇÃO, MODOS DE ENTRADA, DISTÂNCIA CULTURAL, GLOBE PROJECT

Abstract

This article analyzes the degree of relationship between cultural distance (CD) and the preference of brazilian transnationals when choosing for a entrance mode strategy. Aiming to bring a new perspective on the topic of DC this study seeks to analyze the phenomenon beyond the cultural dimensions of Hofstede, using the theoretical framework of the Globe Project. This study get's a sample of 31 firms that are among the top 100 Transnational Companies (TNCs) in Brazil. Results indicate that the Brazilian TNCs are relatively less willing to choose more risky entrance mode strategies when they operate in culturally distant countries. Firm size also acts as a moderator of the relationship between DC and the entrance mode preference, where bigger firms are less affected by cultural distance when deciding the strategy for international ventures. Finally, the two dimensions of DC (values and practices) shown different relations with entrance mode preference.

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Author Biographies

Livia Lopes Barakat, Fundação Dom Cabral

Mestre em administração pela UFMG

Jase Ramsey, University of Alabama

PHD em Management pela University of South Carolina

Patricia Vargas dos Santos Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduanda pela UFMG. Estagiária do Núcleo de Negócios Internacionais da UFMG

Plinio Rafael Reis Monteiro, Universidade FUMEC

Graduado, mestre e doutor em Administração pela UFMG, tem experiência como Professor e Consultor na área de Análise e Pesquisa de Mercado. Participa como colaborador no Núcleo de Estudos do Comportamento do Consumidor (NECC UFMG), Núcleo de consultoria, treinamento e pesquisa em Marketing e Estratégia (NUME UFMG), Núcleo de Internacionalização (Fundação Dom Cabral) e Núcleo de Gestão de Mercados (GEM Fundação Dom Cabral). Tem experiência profissional e docente nas áreas de Estatística Aplicada, Consultoria Empresarial e Pesquisa de Marketing, com ênfase em Metodologia Científica e Análise de Dados. Publicou 17 artigos em periódicos especializados e 31 trabalhos em anais de eventos. Já foi agraciado com o prêmio de melhor artigo de marketing em congresso internacional (CLADEA 2005) e indicado ao prêmio de melhor artigo no Encontro de Marketing da ANPAD (2010). Atualmente ocupa o cargo de Professor Adjunto I da Universidade FUMEC, integrando o corpo docente dos cursos de Mestrado e Doutorado Acadêmico em Administração

Published

2011-06-30

How to Cite

Lopes Barakat, L., Ramsey, J., Vargas dos Santos Oliveira, P., & Reis Monteiro, P. R. (2011). CULTURAL DISTANCE AND ENTRY MODE CHOICE: A STUDY WITH BRAZILIANS MAJOR TRANSNATIONAL FIRMS. Internext - International Business and Management Review, 5(2), 167–193. https://doi.org/10.18568/1980-4865.52167-193

Issue

Section

Article