THE INTERNATIONALIZATION PROCESS OF AN FASHION SOFTWARE

Authors

  • William Ramos Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Graziela Dias Alperstedt Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.18568/1980-4865.5266-90

Keywords:

Internacionalização de empresas. Empresa de software. Estudo de caso.

Abstract

This paper aims to analyze the internationalization process from 1996 to 2010 of a company that develops software for fashion. The theoretical foundations of the article include the theories of internationalization with special attention to the Nordic School of International Business, the approach of the networks, as well as research on specific software firms, born globals and international entrepreneurship. The survey used the technique of case study, qualitative, exploratory and descriptive. Data were collected from primary sources such as semi-structured interviews and questionnaires, and secondary sources. The data from the interviews and documents were repeatedly reviewed, coded and analyzed for their content and meaning, to identify the categories under consideration. Among the factors seen fleeing theoretical approaches, are cited the heels of the steps outlined by them and not exclusive preference for countries with lower psychic distance. It was also relevant to the international orientation of the entrepreneurs, whose social networks encompassed international actors who sometimes influenced the process, confirming the approach of the networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Ramos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduando em Administração Empresarial Universidade do Estado de Santa Catarina - ESAG/UDESC Bolsista de Iniciação Científica

Graziela Dias Alperstedt, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/ESAG - 1989), Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - 1994) e Doutorado na área de Estratégia no Curso de Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - 2000). Atuou em empresas como WEG e Souza Cruz e em diversas instituições de ensino superior de Santa Catarina em cargos de gestão e como docente na graduação e na pós-graduação. Atualmente é professora associada da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) onde exerce a função de Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração do Centro de Ciências da Administração e Sócio-Econômicas - ESAG. Leciona as disciplinas de Estratégia Empresarial na graduação e Teoria das Organizações e Seminários de Implementação no Programa de Pós-Graduação em Administração. Anteriormente ocupou a função de Diretora de Pesquisa e Pós-Graduação nesta mesma instituição. É líder do Grupo de Pesquisa Strategos - Organizações e Estratégia na ESAG/UDESC. Suas áreas de interesse são Estudos Organizacionais, Gestão de Pessoas e Gestão Estratégica e suas interrelações com outros temas como Mudança e Adaptação Organizacional, Competências, Empreendedorismo e Gestão Ambiental.

Published

2011-06-30

How to Cite

Ramos, W., & Alperstedt, G. D. (2011). THE INTERNATIONALIZATION PROCESS OF AN FASHION SOFTWARE. Internext - International Business and Management Review, 5(2), 66–90. https://doi.org/10.18568/1980-4865.5266-90

Issue

Section

Article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.